maandag 10 maart 2014

Hallo allemaal,

Vorige week ben ik begonnen aan mijn mini-vergister. Hiervoor heb ik van Hans een paar van die kleine vaatjes gekregen waarmee ik een begin kon gaan maken. Als eerst moesten de slang koppelingen waterdicht gemaakt worden, de E42 klas was namelijk al begonnen met het maken van de tonnetjes maar ze kregen het niet waterdicht. Ik heb bedacht, het geheel af te dichten door middel van O-ringen (m16x5). En die O-ring wordt dan tussen twee rivetten geklemd ook maat m16. Wanneer ik de twee moeren vastdraai kommen de rivetten dichter bij elkaar er klemmen het geheel waterdicht met behulp van de O-ring.

 Op de foto zie je de tonnetjes die ik gebruikt heb, ik ga er waarschijnlijk nog meer maken zodat ik meer experimenten tegelijkertijd kan draaien. Aan de binnenkant van de tonnetjes heb ik met behulp van plakzadels en tyraps de slang bevestigd. Het water wat door de slangetjes loopt heb ik gemengd met kleurstof zodat je goed kan zien of het lekt of niet..

 Zo gaan alle tonnetjes worden die jullie waarschijnlijk gaan gebruiken het volgende jaar. Ik zelf heb nog een tonnetje gemaakt met meer slang tegen de wand en op de bodem, zodat deze maximaal oppervlak heeft en dus zijn warmte nog beter kwijt kan!

Ik heb het geheel nu verwarmd door middel van een aquarium verwarmer (Superfish microheater 50Watt). En pomp ik het rond door middel van een onderwaterpompje die ik aanstuur met een laboratorium voeding.

De voeding geeft nu 3 Volt en 0.25 Amperé, dit draait nu prima en heeft een rustig snelheid. Zodat het zijn warmte goed kwijt kan. De pomp en de verwarming zitten allebei in een piepschuim bak met deksel.





Tot zover mijn stage verslag! Groetjes David Raaijmakers, Helicon Boxtel, Leerling Green Engineering, Klas E41.

2 opmerkingen:

  1. Goed dat je er veel foto´s van hebt gemaakt !

    Luuk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi David,

    Prima verslag, duidelijk ook. Ik ben het met Luuk eens!

    Groeten, Marcia van de Wiel

    BeantwoordenVerwijderen