dinsdag 8 september 2015

Eco Energy Oirschot, week 1

Beste allemaal,


Maandag: 31 augustus in mijn eerste stage week begonnen. Ik heb eerst een rondleiding door het bedrijf gehad om te kijken naar de verschillende processen en statistieken die in de gaten moeten worden gehouden.

Ook hebben we een aantal platen van vergister twee afgehaald deze 3 platen waren flink beschadigd door een vrachtwagen chauffeur die er tegenaan was gereden. Er lagen al nieuwe platen klaar voor montage maar deze hadden en andere kleur dan de platen die al vier jaar tegen de vergister aan zaten, dit door de zon. Dus hebben we drie platen aan de achterkant van de vergister naar de zichtkant van de vergister verplaatst. en hebben we de drie nieuwe platen aan de achterkant van de vergister gemonteerd.

Hier zijn we het grootste deel van de dag mee bezig geweest, er zitten ongeveer 40 Parkers per plaat deel. dus je bent continu aan het schroeven en de hele tijd de ladder aan het verplaatsen.

Ook hadden we een verstopping van een van de transportbanden waardoor er wat langs was gekomen. Dit netjes opgeruimd en daarna de transportband weer opgestart.

Dinsdag: 
Op dinsdag heb ik samen met mijn collega Kees, de droogkast en de bijhorende transport vijzels zo gesloten mogelijk gemaakt. Dit om ervoor te zorgen dat er geen tot weinig materiaal langs valt en er dus zo min mogelijk verloren gaat en mede om het stof te beperken.

Ook heb is samen met Bart gekeken wat voor voerrantsoen er samengesteld was voor deze desbetreffende week. Hij heeft uitgelegd wat de eigenschappen zijn van de verschillende producten en vloeibare voedingen.

Woensdag:
Woensdag hebben we een van de twee digistaat vijzelpompen verwijderd van zijn plaats. Deze pomp pompte niet meer naar horen dus vandaar de controle. Nadat we de pomp uit elkaar hadden gehaald konden we meteen zien wat het probleem was. Er was een borgpen missende, deze verbind de as van het motorgedeelte met de as van het pompgedeelte. De motor draaide dus wel maar de pomp zelf bewoog niet.

Donderdag:
Op deze dag ik uitgelegd gekregen wat er gevoerd moest worden en wat hoe de loader werkt. Hier heb ik naderhand samen met mijn collega Kees mee geoefend en gevoerd. Ook hebben we achterop het terrein een enorme mestzak liggen, hierin wordt het digistaat wat uit de vergisters komt ingepompt. Maar het materiaal in de mestzak heeft een aantal weken/maanden te lang in de zak gezetten waardoor het is uitgezakt. Dit betekent dat het organische materiaal uit de mest naar de bodem is gezakt en daarmee dus niet meer verpompbaar is. Nu is er blijkbaar een revolutionair product uit Denemarken waarmee je de dikke massa weer tot een vloeibaar product kan maken.

Het syteem bestaat uit een RVS frame met daarop de Power Pack katalysator en pomp gemonteerd. De Power Pack Katalysator is een buis met vloeistof die  ervoor zorgt dat, tijdens de activatie van de mest, de cellulose in de mest gedeeltelijk wordt ontsloten waardoor de mest homogener en dunner wordt.De pomp zorgt ervoor dat de mest wordt belucht waardoor het activatieproces wordt versneld, nu gebeurd dit proces maar op een plek in de mestzak. Maar dat maakt voor de werking niks uit omdat wanneer geactiveerde mest in contact staat met niet geactiveerde mest dan gaat het proces daar weer verder.



Vrijdag:
De laatste dag van de eerste week stage! Als eerste taak van de dag heb ik de vergisters gevoerd met de loader. Daarna heb ik de mestton weggebracht met de tractor naar Gemonde, de vacuumpomp van de mest ton was kapot dus vandaar dat ik hem weg bracht. Ook ben ik nog naar Diessen geweest om daar mee te helpen bij de bouw van een grote varkensstal. Ik heb een niet zo lange dag gehad op vrijdag omdat ik optijd naar huis toe ging vanwege regen die op komst was! (code Oranje)

Ik hoop dat iedereen een goede week heeft gehad!
En een fijn weekend ;)

Met vriendelijke groet,
David Raaijmakers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten