woensdag 16 september 2015

Eco Energy Oirschot, week 2

Beste allemaal,


Ik ben mijn week begonnen met het voeren van de vergister met de loader. Ik heb de vergister ongeveer 86000 Kilogram eten gegeven. Dit heb ik geprobeerd een zo homogeen mogelijk mengsel te maken. Dus je begint met twee bakken varkensmest, dan pak je twee bakken droog materiaal dit kan bijvoorbeeld cacoa resten zijn. Zo kreeg je geen problemen midden in de nacht, dat de vijzels vastlopen op te droog materiaal bijvoorbeeld. Ik heb onder andere hondenbrokken, maismeel, tarwemeel, bierborstel, varkensmest (dikke fractie), rundermest (dikke fractie), graanresten, uienblad. Ook heb ik samen met Bart een steiger opgebouwd die langs de vergister moest komen te staan, dit in verband met het vervangen van de mixers die uit de vergister zullen gaan komen deze week. Ook heb ik de mest ton opgehaald met de tractor uit Gemonde. Nadat ik terug kwam ben ik gaan vegen met de tractor, daarna naar huis gegaan :).





Ook de dag erop heb ik de vergister gevoerd met de loader en daarna ben ik begonnen met het schoonmaken van al het rijdend materiaal. Hiermee bedoel ik de tractor, de loader, en de bijhorende attributen zoals veegmachine, jip, hoogkiepbak enzovoorts. Hier ben ik de rest van de dag mee geweest en ik was nog niet klaar aan het einde van mijn dag met deze taak. Morgen ga ik hier dus mee verder!

Ik heb dus ongeveer twee dagen gedaan over het schoonmaken van al het machine gerei met natuurlijk van alles tussendoor. We hadden twee pompen kapot van de hygienisatie unit en van deze beide pompen hebben we de pomp stator vervangen (wokkel pomp).

Ook zijn we woensdag begonnen met het vervangen van drie mixers uit twee verschillende vergisters. Dat begint met het opbouwen van een steiger en het klaarzetten van de hogedrukspuit en het huren van een verreiker met manbak en lier. Nadat dit geregeld was kwam degene die de mixers ging vervangen. Dus nadat hij zijn perslucht masker op had gezet zijn we begonnen met het losmaken van het vergister dak. Nadat deze aan de kant was hebben we de mixer omhoog getild met de verreiker. Daarna de bouten waarmee deze vastzat aan de paal die in de vergister staat losgeschroefd en alles eruit gehesen.

Daarna is het een kwestie van schoonspuiten en de onderdelen die we nodig hebben om de nieuwe mixer weer in de vergister te laten zakken eraf te schroeven en weer op de nieuwe mixer te schroeven.

Dat was een beetje een uitdaging omdat we een nieuw model mixer gingen installeren. We gingen van een FLYGHT mixer (linker afbeelding) naar een model van STALLKAMP (rechterafbeelding).


Deze verandering van model mixer is puur prijs technisch, en de stallkamp mixers blijken ook nog betere schoepen te hebben. Met het vervangen van de mixers zijn we een kleine drie dagen mee bezig geweest. Veel sleutelen en aanpassen en late uurtjes, ook veeeeeeel schoonspuiten en gereedschap schoonmaken.

Dit was mijn tweede week wel zo een beetje!
Groeten David Raaijmakers

4 opmerkingen:

  1. Beste david,

    Wat houd bierborstel in?

    Gr. Luuk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee Luuk,

      Bierborstel is een product wat overblijft na de productie van bier. Bij bier maken worden allerlei granen gebruikt om het op smaak te krijgen. Dit blijft natuurlijk niet in het bier zitten en wordt naderhand eruit gefilterd en verkocht aan handelaren. Die handelaren verkopen het dan weer op hun beurt aan ons en aan andere biomassa centrales. Opzich is het geen product wat veel gas geeft maar het is wel makkelijk te voeden omdat het een nat product is wat voor ons makkelijker te verwerken is en het geeft rust in de vergister. Net zoals bier mensen kan kalmeren ;)

      Groeten,
      David Raaijmakers

      Verwijderen
  2. Beste David,


    Hoe waren de pompen kapot gegaan? Vanwege dat ze te oud zijn of vanwege dat er iets mis was gegaan dat de pompen het niet aankonden?

    Gr. Manos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee Manos,

      De wokkel pompen zijn kapot gegaan door twee mogelijke manieren. De ene pomp heeft geprobeerd een te dik mengsel op te zuigen waardoor hij enige tijd "droog" heeft gedraaid waardoor de stalen wokkel door de wrijving met de rubberen buitenmantel zoveel warmte heeft gemaakt dat de buitenmantel verbrand is. Deze wordt dan hard en er breken dan stukjes los hij pompt dan slecht en langzaam. De andere pomp was kapot gegaan om er steen of een stuk metaal door de pomp heen was gegaan waardoor deze aan de binnenkant flink beschadigd werd. Ik hoopt je hiermee voldoende geinformeert te hebben.

      Met vriendelijke groet,
      David Raaijmakers

      Verwijderen